ابر آروند

JavaScript چیست؟

جاوا اسکریپت چیست؟ این سوالی است که برای علاقه مندان به برنامه نویسی و طراحی وب پیش می آید.

ابر آروند
JavaScript چیست؟

جاوا اسکریپت چیست؟همه چیز درباره جاوا اسکریپت

جاوااسکریپت چیست؟

جاوااسکریپت(javascript) یک زبان قدرتمند تحت وب مبتنی بر شی و دینامیک میباشد که امکان ایجاد محتوایی با به‌روزرسانی پویا، کنترل چندرسانه‌ای، متحرک‌سازی تصاویر، و تقریباً هر گونه کار دیگری را فراهم می‌سازد. در واقع جاوا اسکریپت به یک تکنولوژی  ضروری وب تبدیل شده است که میتواند html  و css را آپدیت کند و یا تغییر دهد و با چند خط کد جاوا اسکریپت می‌توان واقعاً کارهای خارق‌العاده‌ای در صفحه‌های وب صورت داد. این زبان برای برنامه نویسی سمت سرور و کاربر کاربرد د ارد و تعداد زیادی فریم ورک و کتابخانه دارد که باعث افزایش کارایی آن حتی خارج از وب شده است.

جالب است بدانید اولین نمونه‌های جاوا اسکریپت اواخر دهه ۱۹۹۰ برای مرورگر وب Netscape Navigator ایجاد شد  و برای سال های طولانی فقط روی تعداد محدودی از مرورگر ها کار میکرد. این زبان برنامه نویسی تا سال 1999 نیز مورد توجه قرار نگرفت زیرا استاندارد نشده بود بعد از استاندار سازی این زبان پس از مدتها تبدیل به یکی از زبان های پرطرفدار وب شد که با ظهور ایجکس (ajax)  برنامه نویسان حرفه ای بیشتری جذب جاوا اسکریپت شدند.

چرا جاوا اسکریپت باید بگیریم؟

چرا انقدر اصرار داریم که شما با این زبان به خوبی آشنا شوید و آ ن را به درستی یاد بگیرید؟

با جاوا اسکریپت و فریمورک ها و پلتفرم های آن میتوانید یک برنامه نویس فوق العاده شوید برای مثال با کتابخانه React میتوانید صفحات وب زیبا و سریع درست کنید و یا با کمک React native میتوانید اپ مبایل برای سیستم عامل های اندروید و ios بسازید و با کمک Node js میتوانید سمت سرور کد بزنید.

در ادامه این مقاله با ما همرا باشید.

کاربرد جاوا اسکریپت در برنامه نویسی

با این زبانِ شی گرا شما قادر خواهید بود تا سایت‌های بی‌روح خود را جان بخشی کنید و با کاربران خود تعامل داشته باشید. یعنی می‌توانید فایل‌های انیمیشنی، صوتی و تصویری را روی سایت خود به نمایش بگذارید. همچنین می‌توانید روی سایت ‌تان تایمر قرار دهید، رنگ‌ها را با حرکت موس تغییر دهید و بسیاری کارهای دیگر که باعث جذابیت بیشتر صفحات وب می‌شوند. اما این تمام چیزی نیست که جاوا اسکریپت در اختیار شما قرار می‌دهد. شما با استفاده از این زبان می‌توانید شروع به ساخت برنامه‌های وب و موبایل و دسکتاپ کنید. برای این منظور می‌توانید از فریم‌ورک‌های مختلف JavaScript که مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهند استفاده کنید. یکی از کارهای سرگرم کننده دیگری که می‌توانید از طریق این زبان انجام دهید، توسعه بازی‌های رایانه ای تحت مرورگر است.

صفحات پس به صورت کلی می‌توان کاربردهای زبان جاوا اسکریپت را به صورت زیر بیان کرد :

1.    برنامه نویسی فرانت

2.    برنامه نویسی بک اند با جاوا اسکریپت

3.    برنامه نویسی نرم افزارهای موبایل

4.    برنامه نویسی نرم افزارهای دسکتاپ

نحوه اجرا جاوااسکریپت

مرورگرهای مختلف برای اجرای کدهای جاوا اسکریپت از موتورهای مختلفی استفاده می‌کنند که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

1.    موتور V8 برای مرورگرهای اپرا و کروم

2.    موتور SpiderMonkey برای فایرفاکس

3.    موتورهای Trident و Chakra برای ورژن‌های مختلف اینترنت اکسپلورر

4.    موتور ChakraCore برای مرورگر Edge

5.    موتورهای Nitro و SquirrelFish برای مرورگر سافاری

کدهای جاوا اسکریپت در سمت کاربر و به وسیله‌ی مرورگر‌ها اجرا می‌شوند و زمانی که یک صفحه وب در مرورگر لود می‌ شود، کد های شامل HTML، CSS و جاوا اسکریپت را درون یک محیط اجرایی که برگه مرورگر است اجرا میشود. این وضعیت شبیه کارخانه‌ای است که مواد خام (کد) وارد آن شده و محصول (صفحه وب) از آن خارج می‌شو و نتیجه را به کاربر نمایش دهند.

جامعه آماری جالب زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت

تعداد برنامه نویسانی که در انجمن ها با جاوا اسکریپت کار میکنند بسیار زیاد است و نیز بیشترین زبانی است که در GitHub تگ شده در نتیجه یادگیرنده میتوانند در کمترین زمان پاسخ سوالات و مشکلات خود را بیابد همچنین دوره های آموزشی بسیاری قوی و خوبی برای آموزش این زبان برنام نویسی ارائه شده است.

با توسعه ی روزافزون کسب و کار های آنلاین تقاضا برای توسعه دهندگان جاوا اسکریپت نیز در حال افزایش است همچنین جاوا اسکریپت پرتقاضا ترین مهارت در Angel List است. یک پلتفرم کاریابی به نام Devskiller در گزارش سالیانه خود، چشم‌انداز جالب توجهی در روند فعلی استخدام توسعه‌دهندگان ارائه کرده است. بر اساس تحلیل بیش از ۲۰۰ هزار آزمون کدنویسی در ۱۴۳ کشور، Devskiller دست یافته است که ۷۲ درصد شرکت‌ها به دنبال استخدام توسعه دهندگان جاوا اسکریپت هستند.

از نگاهی دیگر هر روزه برنامه نویس های حرفه ای و شرکتهای بزرگ مانند گوگل و فیسبوک کتابخانه های جدید با امکانات مختلفی را منتشر میکنند. فریم ورک ها و چارچوب های توسعه داده شده در این زبان بسیار زیاد است و این خود باعث آن شده است که توسعه ی اپلیکیشن ها و وبسایت ها در مدت زمان کمتر و با بهترین امکانات صورت بگیرد

یکی دیگر از دلایل رشد زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت درآمد بالاتری است که نسبت به سایر زبان ها دارد پس جاوا اسکریپت و برنامه نویسان آن آینده روشنی خواهند داشت.

نظرات
برای ثبت نظر وارد شوید /ورود

نسخه جدید نرم افزار اندروید آروند

با نصب اپلیکیشن آروند هدیه ۳ تا ۲۰ هزار تومانی دریافت کنید

  • نصب آسان
  • ابزار قدرتمند