ابر آروند

گوگل درایو چیست؟

Google Drive چیست؟نحوه استفاده از آن چگونه است؟

ابر آروند
گوگل درایو چیست؟

Google Drive چیست؟

گوگل یکی از قوی ترین سرویس های ذخیره سازی آنلاین را در اختیار کاربرانش قرار داده، تا در هر مکان و با هر دستگاهی از طریق اینترنت به فایل های خود دسترسی داشته باشند. کاربران گوگل با ساخت یک حساب کاربری به 15 گیگابایت فضای ابری رایگان، جهت ذخیره فایل های خود در سرویس گوگل درایو، دسترسی می یابند و در صورت نیاز می توان مقدار این فضا را ارتقاء داد.

فضای ذخیره سازی ابری «Cloud Storage» چیست؟

همه ما با روش های سنتی ذخیره اطلاعات دیجیتال آشنایی داریم. هارد دیسک، فلش مموری، حافظه گوشی، سی دی و ... همگی حافظه هایی برای ذخیره سازی اطلاعات دیجیتال هستند. اما با پیشرفت فناوری و افزایش حجم داده ها؛ دیگر روش های سنتی پاسخگو نبوده و پیشگامان فناوری، فضای ذخیره سازی ابری را توسعه دادند.
در یک تعریف ساده می توان فضای ابری را به این صورت تعریف کرد که: به مجموعه ای از ابررایانه های متصل به هم، که تشکیل یک سامانه واحد را می دهند و فضای ذخیره سازی نا محدودی که همیشه و از طریق اینترنت، امکان دسترسی به آن وجود دارد را فراهم می آورند، فضای ابری می گویند.
همه کاربران وب و سازمان ها می توانند، از فضای ابری برای ذخیره اطلاعات دیجیتال خود استفاده کنند. امروزه سرویس های بسیاری وجود دارند که بر پایه همین فضای ابری، توسعه داده شده اند و از طریق رایانش ابری به کاربران خدمات رسانی می کنند. برای کار با این سرویس ها در واقع نیاز به اینترنت و دستگاهی است که به اینترنت متصل شود. توسط کامپیوتر، لپ تاپ، گوشی همراه و ... می توان به سرویس های ابری دسترسی داشت.
برخی از معروف ترین سرویس هایی که فضای ابری در اختیار کاربران قرار می دهند، عبارتند از:  dropbox، GoogleDrive، OneDrive و iCloud 
مهمترین مزیت فضای ابری، همیشه در دسترس بودن و امنیت بالای آن در کنار فضای نامحدود ذخیره سازی است. سرویس های ابری امکانات بسیاری چون؛ ذخیره سازی داده، امکان به اشتراک گذاری داده ها، ابزار و نرم افزار های کاربردی را در اختیار کاربران قرار می دهند.

گوگل درایو چیست؟

گوگل درایو «Google Drive» نام یکی از محبوب ترین سرویس های گوگل است، که بر پایه رایانش ابری فعالیت می کند و امکان ذخیره سازی هر نوع فایل دیجیتال را به کاربران می دهد. همچنین ابزاری برای مدیریت، ویرایش، به اشتراک گذاری، دانلود و آپلود انواع فایل ها با فرمت های صوتی، تصویری، ویدئویی، فایل گرافیکی و اسناد را فراهم آورده است.
گوگل درایو نه تنها مکانی برای ذخیره سازی است، بلکه امکان ایجاد پروژه و مدیریت آن را برای کارهای تیمی را فراهم آورده است. گوگل درایو همه محدودیت ها را برداشته و مهم نیست در کدام نقطه از جهان باشید، کافیست به شبکه جهانی اینترنت متصل شوید و بر روی پروژه مشترک با سایر همکاران تان کار کنید.
همه کاربرانی که حساب گوگل «Gmail» دارند، می توانند از سرویس گوگل درایو استفاده کنند. در همان آغاز کار به هر کاربر 15 گیگابایت فضای رایگان، اختصاص داده می شود که به مرور زمان و در صورت نیاز، می توان آن را ارتقاء داد و از فضای بیشتری استفاده کرد. البته افزایش فضای ذخیره سازی نیاز به پرداخت هزینه خواهد بود.
فرقی نمی کند شما از گوشی موبایل استفاده کنید یا رایانه، سیستم عامل گوشی یا لپ تاپ تان اندروید باشد یا ویندوز، از هر دستگاهی با هر سیستم عاملی، می توانید به گوگل درایو دسترسی داشته باشید. هر تغییری که با هر دستگاهی بر روی فایل های خود انجام دهید، به صورت لحظه ای در همه دستگاه ها همگام سازی خواهد شد. امنیت این سرویس بسیار بالاست پس با خیال راحت از گوگل درایو استفاده کنید.
برای اشتراک گذاری یک فایل از گوگل درایو، نیازی نیست که طرف دریافت کننده، کاربر گوگل درایو باشد. تنها با کلیک روی لینک ارائه شده، می تواند اقدام به دانلود فایل اشتراک گذاری شده کند.

آموزش ساخت جیمیل و ثبت نام در گوگل درایو

ثبت نام در سرویس های گوگل و دسترسی به آنها بسیار ساده است. همینکه شما یک حساب جیمیل بسازید. در واقع بخش اصلی کار را انجام داده کافیست حساب کاربری خود را روی دستگاه های مختلف تان مثل رایانه و گوشی همراه، همگام سازی "sync" کنید. سپس با استفاده از اپلیکیشن مخصوص هر سرویس یا مرورگر معروف گوگل کروم، به دنیای خدمات گوگل دسترسی داشته باشید.
در حال حاظر بسیاری از سرویس های گوگل برای کاربران ایرانی غیر فعال هستند، اما خوشبختانه امکان ساخت حساب جیمیل و استفاده از سرویس گوگل درایو وجود دارد.

ــ برای ساخت اکانت جیمیل به آدرس «https://accounts.google.com/signup» بروید.
ــ مطابق تصویر، کادر های مربوط به مشخصات خود را با اطلاعات صحیح پر کنید، تا در صورت فراموشی رمز عبور اکانت خود، قادر به بازیابی آن باشید.
ــ نام کاربری همان آدرس جیمیل شما خواهد بود، سعی کنید تا جای امکان، نامی انتخاب کنید که بعدها مجبور به تغییر آن نباشید.
ــ امکان دارد نام کاربری با نام و نام خانوادگی شما قبلا توسط کاربر دیگری ثبت شده باشد، بهتر است با افزودن عدد یا استفاده از پیشنهادات گوگل نام کاربری را انتخاب کنید که قبلا ثبت نشده باشد. در غیر این صورت با خطای گوگل مواجه خواهید شد.
ــ سعی کنید پسوردی را انتخاب کنید که هیچوقت فراموش نمی کنید. البته از انتخاب سال تولدتان پرهیز کنید، تا مورد سوء استفاده افراد سودجو قرار نگیرد. پسوردهایی که ترکیبی از حروف، عدد و سایر کاراکتر ها هستند معمولا قابل حدس زدن نیستند و مورد تایید گوگل قرار می گیرند.
ــ به یاد داشته باشید که در بخش نام کاربری و پسورد، نمی توانید بین حروف یا اعداد فاصله قرار دهید.
ــ همه فیلدها را که پر کردید روی گزینه بعدی کلیک کنید تا به مرحله بعدی بروید. پس از تکمیل اطلاعات و تایید قوانین گوگل حساب کاربری شما ایجاد خواهد شد و می توانید از سرویس های گوگل استفاده کنید.

چه چیزهایی را می توان در Google Drive ذخیره کرد؟

همانطور که اشاره شد، هر نوع فایلی که روی گوشی یا کامپیوتر قابل ذخیره سازی باشد، در گوگل درایو نیز می توان ذخیره کرد. در حال حاظر بیش از 30 نوع فایل را می توان در فضای ابری گوگل ذخیره و مدیریت کرد.
عکس، فیلم، متن، صوت، فایل های گرافیکی، فایل های مایکروسافت آفیس، فایل های آدوب فوتوشاپ، فایل های نرم افزار Pages اپل، PDF، اتوکد اتودسک، فونت ها، مخاطبین سیم کارت و ... از جمله فایل هایی هستند که، می توان برای ذخیره سازی آنها از سرویس گوگل درایو کمک گرفت.

سرویس های یکپارچه گوگل درایو

پیش تر به سیستم های یک پارچه گوگل اشاره کردیم که چطور گوگل از طریق گوگل درایو دسترسی به سرویس های دیگرش را فراهم ساخته است. در اینجا به معرفی چند سیستم کاربردی گوگل می پردازیم.

Google Docs

این سرویس در واقع پاسخ گوگل به مایکروسافت وورد است. همانطور که می دانید Microsoft Word از محبوب ترین و کامل ترین نرم افزار های مدیریت متن است. گوگل داکس نیز با فراهم آوردن ابزار پیشرفته، تقریبا سرویسی همچو مایکروسافت وورد فراهم آورده که امکان تایپ، ویرایش، افکت گذاری، تغییر فونت، لینک دهی، اشتراک گذاری و ... را فراهم آورده است. لازم به ذکر است که، بین این دو سرویس واژه پرداز گوگل و مایکروسافت، سازگاری کامل وجود دارد و اسنادی که توسط هر کدام ایجاد شده اند را می توان با نرم افزار شرکت رقیب مشاهده و ویرایش کرد.
بین این سرویس و گوگل درایو تعامل ایجاد شده و می توانید هر فایل متنی را به کمک گوگل داکس مشاهده و ویرایش کنید. حتی اگر توسط مایکروسافت ورد تهیه و ذخیره شده باشد.

Google Slides

سرویس گوگل اسلایدز، همه کارهایی را که می توانید با نرم افزار پاورپوینت مایکروسافت انجام دهید را فراهم آورده است. این سرویس نیز در تعامل با گوگل درایو بوده و به کاربران اجازه ایجاد و ویرایش اسلاید های زیبا جهت ارائه کنفرانس و ... را می دهد. با استفاده از Google Slides می توانید، اسلاید های زیبا بسازید، نمودار و تصویر به آن بیافزایید، از پویا نمایی و قلم ها و فونت های مختلف استفاده کنید. این ابزار به صورت آنلاین در دسترس است و با هر دستگاهی می توانید به آن دسترسی داشته باشید.
با این ابزار گوگل می توانید فایل های پاورپوینت را مشاهده و ویرایش کنید و کاملا با این سرویس مایکروسافت سازگار است. همچنین به صورت هم زمان به صورت مشترک می توانید یک اسلاید را طراحی و اشتراک گذاری کنید.

Google Sheets

اگر با ابزار آفیس مایکروسافت سرو کار دارید احتمالا با نرم افزار Excel آشنا هستید. سرویس Google Sheets نیز همانند اکسل طراحی شده تا توسط آن بتوانید، داده های تان را درون جدول ها قرار دهید و با استفاده از نمودارهای رنگی و جذاب، به دسته بندی و تجزیه و تحلیل داده ها بپردازید.
این ابزار با Excel سازگار بوده و توسط آن می توانید به ویرایش و اشتراک گذاری این نوع فایل ها بپردازید. Google Sheets را می توان با رایانه یا تلفن همراه استفاده کرد و به صورت مشترک به صورت تیمی به ویرایش آن پرداخت.
ابزارهای دیگری نیز، توسط سرویس گوگل درایو در دسترس هستند که هر کدام کارایی خاص خود را دارند.

 

 

 

 

نظرات
برای ثبت نظر وارد شوید /ورود

نسخه جدید نرم افزار اندروید آروند

با نصب اپلیکیشن آروند هدیه ۳ تا ۲۰ هزار تومانی دریافت کنید

  • نصب آسان
  • ابزار قدرتمند