ابر آروند

bigbluebutton چیست؟

نرم افزار بیگ بلوباتن ، یک نرم افزار متن باز به منظور ارائه محتوای مورد نظر به صورت مجازی، آنلاین و تشکیل کلاس یا جلسات غیرحضوری می باشد که بروی روی لینوکس به خصوص توزیع اوبونتو نصب می شود و برای برگزاری وب کنفرانس کارایی فراوانی دارد.

ابر آروند
bigbluebutton چیست؟

اسلوگان چیست؟

بیگ بلوباتن چیست؟

نرم افزار بیگ بلوباتن ، یک نرم افزار متن باز به منظور ارائه محتوای مورد نظر به صورت مجازی، آنلاین و تشکیل کلاس یا جلسات غیرحضوری می باشد که بروی  روی لینوکس به خصوص توزیع اوبونتو نصب می شود و برای برگزاری وب کنفرانس کارایی فراوانی دارد.هدف نرم افزار بیگ بلوباتن این است که هر فراگیر به وسیله ی یک مرورگر وب، بتواند آموزش مجازی را با کیفیت بالا تجربه کند.نرم افزار بیگ بلوباتن تمام قابلیت های اصلی که در وب کنفرانس مورد نظر شماست را به صورت آنلاین فراهم می کند از جمله:

  1. پخش ویدئو
  2. پخش صدا
  3. سمینار
  4. گفتگوی متنی (چت)
  5. ضبط جلسات برای فراگیران

تمامی امکاناتی که برای یک کلاس آموزشی نیاز دارید در مجموعه‌ای ساده اما کامل و پیشرفته جمع آوری شده است و شما تنها با یک دکمه به دنیای آموزش و یادگیری دسترسی خواهید داشت.

ویژگی ‌های نرم افزار

بیگ بلوباتن از اشتراک گذاری صوت و تصویر به‌صورت متعدد پشتیبانی می‌کند.سیستم نمایشی با استفاده از قابلیت‌های گسترده وایت بوردی که در اختیار مربی می‌گذارد مانند استفاده از اشاره‌گر، بزرگ‌ نمایی و رسم خط، چت خصوصی، به اشتراک گذاری دسکتاپ و همچنین پشتیبانی از پی دی اف و مایکروسافت آفیس آن‌ را به یکی از قوی‌ترین سیستم‌های آموزش از راه دور تبدیل کرده است.علاوه بر این کاربران می‌توانند به‌عنوان بیننده و یا مجری به سیستم وارد شوند  و موارد دیگر که به شرح زیر است:

1.      بیننده‌های کنفرانس می‌توانند وضعیت خود را مشخص کنند‌، میکروفون خود را قطع و وصل کنند و تصویر خود را به اشتراک بگذارند

2.      در این سرویس می‌توان به تعداد دلخواه کلاس ساخت و لینک آنها را در اختیار دیگران قرار داد تا در کنفرانس‌ها شرکت کنند.

3.      ارائه دهنده یا همان مجری کنفرانس می‌تواند از تخته وایت برد استفاده کند و همچنین می‌تواند با استفاده از قابلیت نظرسنجی از بینندگان نظرسنجی کنند.

4.      یکی دیگر از قابلیت‌های این سرویس، ضبط کنفرانس است.ارائه دهنده کنفرانس می‌تواند کنفرانس را ضبط کرده و لینک فایل ضبط شده را در اختیار دیگران قرار دهد.

5.      یکی از ویژگی‌های جالب به اشتراک گذاری تصویر آن است که کاربر می‌تواند کیفیت اشتراک گذاری را نیز مشخص کند.

ارائه دهنده کنفرانس می‌تواند صفحه نمایش خود‌، ویدیو و مطالب مورد نیاز را به اشتراک بگذارد همچنین می‌تواند قابلیت اشتراک گذاری تصویر و صفحه نمایش را از بینندگان بگیرد. یکی از قابلیت‌های مهم مجری کنفرانس این است که می‌تواند قابلیت‌های زیر را برای بینندگان قفل کند.

  1. اشتراک گذاری تصویر
  2. مشاهده تصویر دیگران
  3. اشتراک گذاری میکروفون
  4. ارسال پیام خصوصی و عمومی
  5. نام دیگر بینندگان

همچنین مجری و بینندگان می‌توانند از قابلیت اشتراک گذاری نت برای نوشتن و اشتراک گذاری نت های خود استفاده کنند.کاربران می‌توانند از میکروفون و وبکم خود استفاده کنند، در طی کنفرانس با یکدیگر گفتگو کنند و برای صحبت اجازه بگیرند.مجری کنفرانس می‌تواند میکروفون کاربران را قطع یا وصل کند، کاربران را از کنفرانس حذف کند و یا نقش آن‌ها را به ارائه دهنده کنفرانس تغییر دهد.ارائه دهنده می‌تواند اسلاید به اشتراک بگذارد و کنترل کنفرانس را در دست بگیرد.

پیش نیاز سخت افزاری و نرم افزاری

قبل از هر اقدامی شما به یک سری پیش نیاز سخت افزاری و نرم‌افزاری نیاز دارید.

تهیه یک سرور مجازی با مشخصات زیر

  1. حداقل 6 گیگا‌بایت رم
  2. سی پی یو 4 هسته ای
  3. حداقل 20 گیگابایت فضای هارد
  4. پهنای باند با سرعت مناسب
  5. نصب سیستم عامل اوبونتو نسخه16

نکات پایانی

نکته ۱: در صورتی که در حین برگزاری کلاس دکمه ضبط کلاس زده شده باشد، ویدئو ضبط خواهد شد. بسته به مدت زمان کلاس فرآیند تبدیل به
فایل ویدئویی بین ۱۵ دقیقه تا ۹۰ دقیقه ممکن است طول بکشد. مهم هست در طی این مدت سرور ریبوت یا خاموش نشود.

نکته ۲: همچنین توجه داشته باشید در طی فرآیند تبدیل لود سی پی یو بالا می‌رود. پس اگر قرار هست کلاس‌های متعددی همزمان برگزار شود از سروری بالاتراز مشخصات پیش فرض بیگ‌بلوباتن استفاده شود.

نظرات
برای ثبت نظر وارد شوید /ورود

نسخه جدید نرم افزار اندروید آروند

با نصب اپلیکیشن آروند هدیه ۳ تا ۲۰ هزار تومانی دریافت کنید

  • نصب آسان
  • ابزار قدرتمند