ابر آروند

اسلوگان یا شعار تبلیغاتی چیست؟

اسلوگان یا شعار تبلیغاتی چیست؛ چگونه می‌توان شعار تاثیرگذار نوشت؟

ابر آروند
اسلوگان یا شعار تبلیغاتی چیست؟

slogan چیست؟

داشتن یک شعار تبلیغاتی خوش آهنگ، تأثیرگذار و دلپذیر می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی بر کلیه اقدامات بازاریابی کسب‌وکار شما بگذارد؛ اما ویژگی‌های یک شعار تبلیغاتی مؤثر به همین‌جا ختم نمی‌شود. در این مطلب با مؤلفه‌های لازم برای تهیه یک شعار تبلیغاتی کارآمد و تأثیرگذار آشنا خواهید شد

اسلوگان (Slogan) چیست؟

بد نیست بدانیم که ریشه کلمه slogan به اسکاتلند برمی‌گردد و به معنی «فریاد جنگ» است؛ یعنی کاری که سربازان پیش از ورود به میدان مبارزه انجام می‌دادند. به‌طورکلی، شعار تبلیغاتی یک گزاره کوتاه (تقریباً به کوتاهی همان فریاد) و سهل آموز است که از طریق آن کسب‌وکار مورد نظر به سرعت در ذهن مشتری تداعی می‌شود.

شعارهای تبلیغاتی فراوانی وجود دارند که سال‌ها در یاد و خاطر مردم باقی مانده و به پایه و اساس کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی بی‌شماری تبدیل شده‌اند؛ به‌عنوان نمونه می‌توان به شعار تبلیغاتی نایکی با عنوان Just Do It (فقط انجامش بده) یا شعار تبلیغاتی اپل با عنوان Think Different (متفاوت فکر کنید) اشاره کرد. برخی از شرکت‌ها بیشتر از یک شعار تبلیغاتی دارند و شعار تبلیغاتی برای بسیاری از شرکت‌ها جایگاهی به اهمیت نام برندشان پیدا کرده است.

 

داشتن یک شعار تبلیغاتی تأثیرگذار و به‌یادماندنی مزایای متعددی دارد. به‌عنوان مثال، یک شعار تبلیغاتی مختصر و مفید و خوش آهنگ را می‌توان در هر تبلیغاتی به کار برد و به کمک آن، فضای هماهنگ‌تر و پخته‌تری را در کمپین‌های تبلیغاتی به وجود آورد. به علاوه، می‌توانید از شعارهای تبلیغاتی (به‌تنهایی یا در کنار لوگوی کسب‌وکار) به‌عنوان نوع ظریفی از تبلیغات در هر کجا که بخواهید استفاده کنید. در مجموع، شعار تبلیغاتی یک راهکار کم هزینه و در عین حال بسیار مؤثر برای تبلیغات و گسترش دامنه دسترسی به مشتریان هدف است.

موارد استفاده از اسلوگان

اسلوگان ها معمولا در بازه های زمانی کوتاه مدت و در کمپین های تبلیغاتی مورد استفاده قرار میگیرند تا با مخاطبان تعامل برقرار کنند و توجه آنان را به خود جلب کنند. شرکت ها معمولا از اسلوگان استفاده میکنند تا تبلیغات خود را توسعه دهند و بازاریابی را تازه و پویا نگه دارند.

همچنین گاهی اسلوگان هایی که برای یک کمپین یا برند انتخاب میشوند به گونه ای طراحی میشوند که چالش برانگیز باشند و افراد را دعوت به انجام فعالیت بخصوصی کنند. بسیاری از هشتگ های معروف و چالشی که در شبکه های اجتماعی میبینید و هر چند مدت یکبار با انواع مختلفی از آنها رو به رو میشوید از جمله اسلوگان هایی است که برندها در طول کمپین های تبلیغاتی خود مورد استفاده قرار می دهند.

 

بهتر است در کمپین های یکپارچه از اسلوگان هایی استفاده شود  که برای هر دو بستر آنلاین و آفلاین قابل استفاده باشدپ

نکاتی برای تهیه یک شعار تبلیغاتی قدرتمند

 

1. نقطه تمایز کسب‌وکار خود از رقبا را پیدا کنید

2. روی خدماتی که ارائه می‌دهید تمرکز کنید

3. مختصر و مفید بنویسید: هرچه کوتاه‌تر، بهتر

4. آینده‌نگر باشید و اغراق نکنید

5. از روندهای گذرا فاصله بگیرید

6. از بقیه الهام بگیرید

7. ریتم، قافیه و آهنگ را فراموش نکنید

8. کمی مزاح را چاشنی شعار تبلیغاتی‌تان کنید

9. به ضرورت یکپارچگی شعار تبلیغاتی با سایر مؤلفه‌های برند توجه کنید

10. به علائم تجاری ثبت شده و حقوق مالکیت معنوی توجه کنید

11. از تغییر نترسید

نحوه نگارش اسلوگان

اسلوگان هدف و ماهیت محصول یا برند را شرح میدهد. شعار تبلیغاتی میتواند به صورت عبارت، اصطلاحات، ضرب المثل، گفتاری خاص یا علامتی تجاری باشد که منجر به شناسایی محصول و برند شده و آن را برجسته میکند. در واقع شعار تبلیغاتی جزئی از ساختار استراتژی بازاریابی برند است.

برای نگارش اسلوگان به دنبال عبارتی باشید که جوهره برند در آنها لحاظ شده باشد، سپس سعی کنید با لحاظ نمودن محرک های حسی در این عبارت واکنش مخاطبان را برانگیزانید. همچنین در نگارش اسلوگان به هدف کمپین و مخاطبان آن نیز توجه داشته باشید تا نتیجه دلخواه خود را از برگزاری کمپین بگیرید.
به منظور نگارش یک اسلوگان اثربخش به پنج نکته زیر توجه داشته باشید :

 

  1. مزیت های اصلی برند را برجسته کنید.
  2. تعهد و اصول برند را توضیح دهید.
  3. سعی کنید تا جای امکان عبارت اسلوگان را کوتاه کنید.
  4. در صورت امکان اسلوگان را به صورت ریتمیک بنویسید
  5. و نهایتاً صادق باشید و ادعایی خلاف واقعیت نکنید

 

 

نظرات
برای ثبت نظر وارد شوید /ورود

نسخه جدید نرم افزار اندروید آروند

با نصب اپلیکیشن آروند هدیه ۳ تا ۲۰ هزار تومانی دریافت کنید

  • نصب آسان
  • ابزار قدرتمند