ابر آروند

IP چیست؟

آدرس IP‏ شناسه‌ی یکتای هر دستگاه است که به‌کمک آن می‌توان میان دستگاه‌های مختلف در دنیای اینترنت ارتباط برقرار کرد. تصور کنید قصد ارسال بسته‌ای را به دوست خود

ابر آروند
IP چیست؟

آدرس آی پی(IP Address) چیست؟چکار می کند؟

IP در واقع مخفف عبارت Internet Protocol به معنی پروتکل اینترنتی است. 

آدرس آی پی یک محصول جالب از تکنولوژی کامپیوتر مدرن است که به نحوی طراحی شده است که یک دستگاه کامپیوتر (یا دستگاه های دیجیتال دیگر) بتواند از طریق اینترنت به دستگاه دیگری متصل شود. آدرس های آی پی موقعیت میلیاردها دستگاه دیجیتال که به اینترنت متصل هستند را از دستگاه های دیگر مشخص و متمایز می کند. به همان حالتی که یک نفر وقتی می خواهد برای شما نامه بفرستد آدرس شما را نیاز دارد، یک کامپیوتر که می خواهد با شما ارتباط برقرار کند هم به آدرس آی پی برای ایجاد این ارتباط نیاز دارد.

یک آدرس IPv4 از چهار بخش تشکیل شده است، که هر کدام شامل سه عدد است و هر کدام از این دسته اعداد به وسیله یک نقطه از یکدیگر جدا می شوند. هر کدام از این اعداد می توانند از 0 تا 225 باشند.

انواع گوناگون آدرس آی پی

نسخه های آی پی IPv4,IPv6

 

ساختار IPv4
  • دسیمال (عدد در مبنای ۱۰)
  • هگزادسیمال (عدد در مبنا ۱۶)
  • باینری (عدد در مبنا ۲)

راحت‌ترین و ساده‌ترین نوع نمایش آدرس آی‌پی، برای ما انسان‌ها نوع دسیمال آن است، یعنی نمایش در مبنای ۱۰ که به صورت اعداد معمولی روزانه با آن‌ها سروکار داریم.

طول آی پی ورژن چهار، ۳۲ بیت بوده که به صورت ۸ بیت  8 بیت و به وسیله نقطه (.) از یکدیگر  جدا شده‌اند، قالب کلی آی‌پی نسخه‌ی ۴ به صورت زیر است:

___ . ___ . ___ . ___

هر کدام از قسمت‌های آی‌پی بالا که با نقطه از یکدیگر جدا شده‌اند را یک Octa (به معنای ۸تایی) می‌نامیم زیرا هر کدام از بخش‌های جدا شده برابر با ۸ بیت (معادل یک بایت) می‌باشد و می‌تواند عددی را در بازه ی ۰ تا ۲۵۵ به خود بگیرد، بنابراین محدوده‌ی آی‌پی ورژن ۴ از ۰.۰.۰.۰ تا ۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵ است.

ساختار IPv6

در نسخه‌ی ۶ از IP با ساختاری پیچیده‌تر، یعنی یک عبارت ۱۲۸ بیتی روبرو هستیم که اعداد به صورت ۸ بخش ۱۶ بیتی و به کمک علامت دونقطه (:) از یکدیگر جدا شده‌اند.

در IPv6 از مبنای ۱۶ یا هگزادسیمال اعداد استفاده شده است پس علاوه بر اعداد ۰ تا ۹ که به صورت معمول در آی‌پی استفاده می‌شوند، به‌جای اعداد ۱۰ تا ۱۵ نیز به ترتیب حروف A تا F جایگذاری می‌شوند، هر بخش ۱۶ بیتی محدوده‌ای از ۰۰۰۰ تا FFFF را در خود جای می‌دهد.

همچنین ذکر این نکته حائز اهمیت است که برای سادگی در خواندن IPv6 در بخش‌هایی که هر ۱۶ بیت، برابر با ۰ هستند، کل بخش قابل حذف است، به عنوان مثال آدرس‌های زیر دقیقا باهم برابرند:

BA:D3:۰:CA23:9C5A

BA:D3:۰:۰:۰:۰:CA23:9C5A

آشنایی با آی‌پی‌های پویا و آی‌پی‌های ایستا

تفاوت این دو آی‌پی در مدت زمان در اختیار داشتن آن توسط دستگاه است و در ساختار و باطن و اصل آنها هیچ تفاوتی وجود ندارد، شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت (ISP) معمولا از آی‌پی‌های پویا (Dynamic IP) استفاده می‌کنند، به این‌صورت که پس از هربار خارج شدن از شبکه و ورود مجدد، شرکت به وسیله‌ی سرویسی به نام DHCPیک آی‌پی جدید به شما تخصیص می‌دهد، در سوی دیگر این ماجرا آی‌پی ایستا وجود دارد.

 

 

 

نظرات
برای ثبت نظر وارد شوید /ورود

نسخه جدید نرم افزار اندروید آروند

با نصب اپلیکیشن آروند هدیه ۳ تا ۲۰ هزار تومانی دریافت کنید

  • نصب آسان
  • ابزار قدرتمند