راهبردهای ارتقاء بهداشت روانی و اجتماعی دانش آموزان

دوره ضمن خدمت راهبردهای ارتقاء بهداشت روانی و اجتماعی دانش آموزان با کد استاندارد 92101807 توسط موسسه ابر آروند برگزار می گردد،جهت شرکت به سایت ابر آروند مراجعه نمایید.

  • فرهنگیان محترم خراسان شمالی
  • 20 ساعت
  • نمره قبولی 12
  • پایان دوره : 1400/06/17
  • کد دوره: 92101807
course image

30000 تومان

0 تومان

جزئیات دوره

  • کد استاندارد92101807
  • نوع دوره
  • وضعیت ثبت نامبه زودی
  • تاریخ شروع1400/06/17
  • تاریخ پایان1400/06/17
  • نمره قبولی12

تگ ها

200 ساعت ضمن خدمت
بسته الزامی استخدامی
توضیحات دوره

کد استاندارد 92101807

راهبردهای ارتقاء بهداشت روانی و اجتماعی دانش آموزان

دانش آموزان از جمله قشر حساس و قابل توجه جامعه از لحاظ سطح مسائل روانی هستند که این مسائل در رشد وشخصیت آن ها در آینده اثرگذار می باشد،بنابراین اهمیت دادن به سطح سلامت روان و بهداشت دانش آموزان امری ضروری است.

دانش آموزان ساعات زیادی را در محیط مدرسه سپری می کنند از این رو باید به عوامل موثر بر بهداشت خود توجه کنند.در عین حال خانواده ها نیز نسبت به این موضوع باید آگاهی های لازم را کسب نمایند.

بهداشت روانى چیست؟

در نداشتن بهداشت روانی و نبود بیماری روانی تفاوتی در مفاهیم آن وجود دارد. نبود بیماری و نا توانی به عنوان نوعی از رفاه جسمی سلامتی خوانده می شود و بهداشت روانی در این حالت یعنی توجه فرد به توانایی های خویش که با آن قادر است از استرس های عادی زندگی به دور باشد.به همین خاطر با رعایت نکات بهداشت و سلامت از بروز بیماری های روانی جلوگیری کرده و با انجام کلیه اقدامات  به سلامت خود و بقیه اطرافیان کمک نمایید.

عوامل تاثیرگذار در بهداشت روانی دانش آموزان

1- خانواده‌ دانش آموز

به عنوان اولین محیط رشد و پرورش فرد توجه به سلامت خانواده امری ضروری است و تربیت آن بر عهده والدین می باشد. اگر فرد والدین خود را دوست داشته و به آن ها احترام بگذارد او اعتماد به نفس خواهد داشت و در محیط خانه احساس امنیت می کند. بنابراین والدین لازم است به احساسات و وجود مشکلات روانی و سطح سلامت آن ها اهمیت ویژه ای قائل شوند تا آن ها بدون ایجاد ترس به راحتی مشکلات را با خانواده در میان بگذارند. از جمله عواملی که در سلامت روان دانش آموز موثر است موارد شیوه تربیتی والدین، انتظارات والدین از دانش آموزان، نوع شخصیت و سلامت روان والدین، شرایط اقتصادی و اجتماعی خانواده از عواملی است که در سلامت روان دانش آموزان می باشد

-2معلمان و مربیان

معلم به عنوان یک الگو تاثیر گذار بر رفتار دانش‌آموزان در سطح سلامت او موثر می باشد. مسئولیت معلمان نه تنها در در پرورش ذهن خلاق و آشنا کردن آن ها با مسائل اجتماعی و اخلاقی می باشد ، بلکه مسئولیت اصلاح رفتارهای ناسازگار نیز، بر عهده آن ها است. معلم علاوه برکسب بهترین نتیجه آموزشی و نمرات در پرورش فکری . ایجاد ذهنی خلاق و سلامت فرد به میزان توانایی های او نقش داشته باشد و تا حد ممکن به پرورش فكری، روانی و جسمانی او بپردازد. در نتیجه آن دانش آموزان در مدرسه فرصت تجربه کردن را به دست آورده و معلمان با محبت و توجه در مسیری که قرار دهند چگونگی برقراری روابط درست عاطفی، سازگاری با دیگران، مسئولیت ‌پذیری و... را می آموزند . به عبارت دیگر معلم با پذیرش و احترام به توانایی‌های دانش آموزانش می‌تواند در سلامت روان او تاثیر گذار باشد

سایر موارد نیز می تواند محیط آموزشی از جمله مدرسه،مسئولین مدارس، ورزش و ... موثر باشد. 

به توصیه های زیر در جهت ارتقاء سطح بهداشت توجه نمایید:

توجه به مشکل روانی و اجتماعی دانش آموز

توجه به سلامت روان

کنترل بروز احساسات فرزندان

توجه به تغذیه دانش آموزان

در مدارس نیز توجه به مواردی از جمله:برقرای  تعادل در داشتن ارتباط موثر میان معلم و خانواده دانش آموز،داشتن اطلاعات بروز در زمینه سلامت توسط مدرسین بهداشت مدارس و...نیز ضروری می باشد.

دوره راهبردهای ارتقاء بهداشت روانی و اجتماعی دانش آموزان

نقش مدارس در ارتقای سطح سلامت دانش آموز

از آن جایی که مدرسه در توسعه سطح سلامت دانش آموز،کارکنان مدارس، خانواده ها و..نقش مهمی را برعهده دارد بنابراین باید ازاین جهت رشد و تکامل پیدا کند ومدرسه جایگاه ویژه ای در جهت توسعه سطح سلامت دانش آموز، کارکنان مدرسه، خانواده ها و افراد جامعه است. دانش آموزساعات زیادی را در مدرسه به سرمی برد، در آنجا رشد می یابد و تکامل پیدا می کند، بنابراین افزایش آگاهی عمومی در مورد بهداشت مدارس و برنامه های آن امری ضروری است به خاطرهمین فعال بودن در این زمینه در جهت تامین سلامت معلم ودانش آموزان از مسائل مهم به شمار می رود.ذکر این نکته ضروری است که به اجرای برنامه سلامت در سطح سازمان ها ومراکز خدمات بهداشتی درمانی نیز توجه بفرمایید.

لطفا قبل از شرکت در دوره موارد زیر را بررسی کنید
    پیام های دوره
    سوالات متداول
    به زودی این بخش فعال می شود
    نظرات
    برای ثبت نظر وارد شوید /ورود

    نسخه جدید نرم افزار اندروید آروند

    با نصب اپلیکیشن آروند هدیه ۳ تا ۲۰ هزار تومانی دریافت کنید

    • نصب آسان
    • ابزار قدرتمند