روان شناسی رشد دوره نوجوانی و جوانی

دوره ضمن خدمت روان شناسی رشد دوره نوجوانی و جوانی با کد استاندارد 91400523 توسط موسسه ابر آروند برگزارمی گردد، جهت شرکت به سایت ابر آروند مراجعه نمایید.

  • فرهنگیان محترم خراسان شمالی
  • 24 ساعت
  • نمره قبولی 12
  • پایان دوره : 1400/06/31
  • کد دوره: 91400523
course image

34000 تومان

0 تومان

جزئیات دوره

  • کد استاندارد91400523
  • نوع دوره
  • وضعیت ثبت نامبه زودی
  • تاریخ شروع1400/06/17
  • تاریخ پایان1400/06/31
  • نمره قبولی12

تگ ها

200 ساعت ضمن خدمت
بسته الزامی استخدامی
توضیحات دوره

کد استاندارد 91400523

روان شناسی رشد دوره نوجوانی و جوانی

با توجه به نظریه روان کاوی ها نوجوانی وضعیتی است که اختلال روانی رخ می دهد وآشفتگی های بزرگی رخ می دهد. نوجوانان در فرآیند انتقال از دوره کودکی به بزرگ سالی دچار بلوغ جسمی و جنسی می شوند و از سوی دیگرخواهان استقلال از محیط خانواده، جامعه و.. می شوند.آنها می خواهند روابط جدیدی را با هم سن و سالان تجربه کنند تا با کسب آمادگی و مهارت های لازم برای زندگی  اجتماعی و ایجاد شغل به سوالاتی از قبیل: من چه کسی هستم؟، از زندگی چه میخواهم؟ و...در ذهن شان پاسخ دهند.ایجاد تحولات عاطفی،اجتماعی و... در زندگی در شکل گیری شخصیت نوجوان تاثیرگذار است.

تحول در این دوران را می توان جزء سه گروه زیر دانست: 

مرحله اول (ایجاد فاصله در فاصله سنین 12-14سالگی)

از نشانه های بارز آن رشد بلوغ است که ایجاد فاصله فرد از والدین را به همراه دارد و تغییراتی از جمله ایجاد محرمانگی در نواحی بدن و... رخ دهد.نتیجه ناشی از اینگونه رفتارها به وابستگی های نوجوان مربوط می شود که با افزایش فاصله از دوستان و جامعه گسترش و تا جایی ادامه می یابد که منجر به کشف هویت و جنسیت آنان می شود.

مرحله دوم (جدایی تدارکاتی 15- 17 سالگی)

شروع مشکلات نوجوان با رشد بدنی و جنسی آن ها همراه است و سطح بالاتری از ادراک را در آن به وجود می آورد. با رشد مغز  وشکل گیری ارتباطی عمیق میان دوستان ویژگی های روان شناختی بیشتر نمایان می شود و این جدایی بیشترزمینه شکل گیری استقلال او را فراهم می آورد و باعث نوعی انسجام درونی در فرد می شود که به دنبال پاسخ سوالات ایجاد شده در ذهن خود باشد.

مرحله سوم(ورود به اجتماع 18-20 سالگی)

اگر مراحل قبل به طوری به هنجار انجام بگیرد در اواخر این مرحله نوجوان فردی مستقل است که می تواند در حل مشکلات خانوادگی،فرهنگی،اجتماعی و...نقش داشته باشد و مراحل رشد و پرورش خود را با موفقیت تا مرحله بزرگ سالی آغاز کند و تداوم آن را داشته باشد.

دوره روان شناسی رشد دوره نوجوانی و جوانی

تحوّل جسمی

بعد از مرحله جنینی، بدن نوجوان دچار تغییرات سریع و فوق العاده می شود به همین خاطر روان شناسان معتقد اند در این مرحله از واژه جهش به جای واژه رشد کمک بگیرند. در سال های اولیه بلوغ یعنی سنین 12 تا 13 سالگی،در  تعادل جسمی نوجوان نیز تغییرات عمیقی به وجود می آید، شکل و حجم بدن دچار تغییر شده و شکل عمومی بدن مثل قالب و اندازه آن تغییر و به بزرگ سالی تبدیل می شود.با رشد اعضای بدن از پایین به بالا،کشیده شدن پاها وبخش های میانی بدن و عضله ها تغییر می یابد.این تغییرات در دختران و پسران در طی حدود 2 سال زمان می گذرد که در دختران دربازه سنی 14-15 سالگی و پسران در حداکثر 18 سالگی حاصل می یابد.میزان قد پسران 2 درصد بیستر است اما در طی یک دوره سه تا چهار ساله دختران سنگبن تر و بلند قد تر می شوند وپس از آن طی جهش ناگهانی بلوغ قرار می گیرند.

بخشی از فرایند عمومی، رشد هویت جنسی می باشد و علاوه بر وجود اساس زیستی  به عوامل گوناگونی مانند چگونگی ایجاد ارتباط فرزند با والدین، ارتباط با هم سن وسالان و هم کلاسی ها، محیط آموزشی و جامعه و ... نیز بستگی دارد.

برخی عوامل و دیدگاه روان شناسی در مورد چگونگی این تغییر و تحول

تحول شناختی

دارای سطح انتزاعی

تفکرات دوران نوجوانی

لطفا قبل از شرکت در دوره موارد زیر را بررسی کنید
    پیام های دوره
    سوالات متداول
    به زودی این بخش فعال می شود
    نظرات
    برای ثبت نظر وارد شوید /ورود

    نسخه جدید نرم افزار اندروید آروند

    با نصب اپلیکیشن آروند هدیه ۳ تا ۲۰ هزار تومانی دریافت کنید

    • نصب آسان
    • ابزار قدرتمند