روش تحقیق در علوم تربیتی

دوره ضمن خدمت روش تحقیق در علوم تربیتی با کد استاندارد 91401411 توسط موسسه ابر آروند برگزار می گردد، جهت شرکت به سایت ابر آروند مراجعه مایید.

  • فرهنگیان محترم خراسان شمالی
  • 32 ساعت
  • نمره قبولی 12
  • پایان دوره : 1400/06/31
  • کد دوره: 91401411
course image

39000 تومان

0 تومان

جزئیات دوره

  • کد استاندارد91401411
  • نوع دوره
  • وضعیت ثبت نامبه زودی
  • تاریخ شروع1400/06/19
  • تاریخ پایان1400/06/31
  • نمره قبولی12

تگ ها

200 ساعت ضمن خدمت
بسته الزامی استخدامی
توضیحات دوره

کد استاندارد 91401411

روش تحقیق در علوم تربیتی

ما در این مطلب در سامانه ابر آروند قصد داریم روش های تحقیق در علوم تربیتی را بیاموزیم.

یکی از مهم ترین مباحث مهم در بخش متدولوژیکی روش تحقیق است، گردآوری این روش ها گاهی به وسیله روش های سنتی کتابخانه ای بوده و بعدها در طول زمان به روش های نوینی بدل گشته است.پایه و اساس روش تحقیق شناخت،ارزش واعتبار آن است و با دو رویکرد طبیعت گرایانه و خرد گرایانه تقسیم بندی می شود.ارائه تجربه و مهارت برای دستیابی به هدف می باشد.

روش های علوم شامل جمع آوری اطلاعات منسجم و تحلیل آن ها برای رسیدن به هدف می باشد.واژه تحقیق در لغت به معنای پژوهش، حقیقت و واقعیت برای رسیدن به مطلب است.

مراحل علمی تحقیق در علوم تربیتی

کشف و پی بردن مسئله

جمع آوری اطلاعات و انجام آزمون فرضیه

پذیرش و یا رد فرضیه

جست و جو و بررسی از قبل شروع انجام تحقیق

انسان با تفکر درباره جهان پیرامون خود به شناخت و آگاهی چیزهای ناشناخته می رسد و با طرح سوالاتی درذهن خود مطرح می شود.انسان با تاثیرپذیری و ارتباط با محیط خارج علاقه مند به مطالعه آثار تحقیقی با انواع موضوعات می باشد.گفت وگو با افراد مختلف و نیز مطالعه آثار مکتوب باعث افزایش آگاهی شده و ازاین طریق با مسائل جدیدی در زمینه تحقیقی روبه رو می شود.هدف و جهت گیری تحقیق و بسیط بودن آن یعنی وجود مسائل واحد و غیر ترکیبی نیز در ضمن جدید بودن آن یعنی طرح مسائل بروز و ترجیحا مرتبط با رشته نیز حائز اهمیت می باشد.

منابع مورد استفاده در تحقیق شامل موارد زیر می باشد.

بررسی فهرست مقالات و نمایه ها

تنظیم فهرست مقالات بر اساس موضوع یا حروف الفبا، بهره گیری از نمایه به تفکیک رشته یا موضوع امکان مناسبی را برای انتشار تحقیق و دستیابی به منابع علمی را می دهد.

استفاده از کتابخانه در تحقیق

دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و سازمان های علمی اقدام به تدوین فهرست تحقیقاتی و کتابخانه ای که سربرگ آن حاوی معرف کتاب بر اساس عنوان،موضوع و نویسنده می باشد.از رایانه وشبکه های اطلاع رسانی نیز در کتابخانه استفاده می شود.

دوره روش تحقیق درعلوم تربیتی

هدف تحقیق های علمی شناخت پدیده ها است بنابراین موضوع آن می تواند درباره روابط میان متغیر ها،عوامل تاثیرگذار،واحد های آماری و...باشد به طوری که تمام واحد ها را در بر بگیرد.با روش های از پیش تعیین شده نمونه مورد بررسی قرار می گیرد به طوری که از آن نتیجه گیری هایی را می توان بدست آورد.انتخاب نمونه تحقیق از مهم ترین تصمیمات ارائه یک تحقیق بعد از انتخاب آن اهمیت دارد که پژوهشگر در آن به اهداف خود تحقق پیدا می کند.هدف پژوهش به دو گونه بنیادی و کاربردی است.در روش تحقیق بنیادی ماهیت پدیده ها و روابط متغیرها پرداخته می شود و هدف آن آزمون نظریه و اضافه کردن به دانش در زمینه ای خاص است اما در تحقیق کاربردی با استفاده از نتایج تحقیق و استفاده از ابزارها و وسایل در یک زمینه خاص انجام می شود.

برخی مراحل مهم در انجام تحقیق علمی

1 ـ انتخاب موضوع

2 ـ بیان کردن مسئله

3 ـ پیشینه یک تحقیق

4 ـ بیان فرضیه،سوالات و اهداف مسئله

5ـ انتخاب روش تحقیق

6ـ جمع آوری داده ها

7ـ نتیجه گیری و تحلیل داده ها

در کارهای پژوهشی استفاده ازذکر منبع،کتاب، مجله و... ضرورت دارد نیز قسمت اصلی یک پژوهش هم ارائه گزارش درباره تنظیم و تدوین آن است.

 

لطفا قبل از شرکت در دوره موارد زیر را بررسی کنید
    پیام های دوره
    سوالات متداول
    به زودی این بخش فعال می شود
    نظرات
    برای ثبت نظر وارد شوید /ورود

    نسخه جدید نرم افزار اندروید آروند

    با نصب اپلیکیشن آروند هدیه ۳ تا ۲۰ هزار تومانی دریافت کنید

    • نصب آسان
    • ابزار قدرتمند