ابر آروند

وبینار چیست؟

وبینار چیست؟ با وبینار آنلاین یا رویداد آنلاین بیشتر آشنا شوید!

ابر آروند
وبینار چیست؟

با وبینار آنلاین یا رویداد آنلاین بیشتر آشنا شوید!

با وبینار آنلاین یا رویداد آنلاین بیشتر آشنا شوید!

کمتر کسی است که این روزها درباره کلاس آنلاین اطلاعاتی نداشته باشد. ما در این مقاله توضیحات کاملی در این خصوص ارائه داده ایم؛ با ما همراه شوید.

وبینار چیست؟

وبینار (Webinar) از عبارت Web-based seminar  گرفته شده و به کلاس، دوره، سمینار یا هر نوع رویداد آنلاین گفته می‌شود که در  محیط وب و با استفاده از اینترنت و نرم‌افزارهای خاص به صورت کاملا آنلاین، زنده، تعاملی در یک زمان مشخص برای گروهی از کاربران برگزار می‌شود.

وبینارها این امکان را فراهم می کنند تا گروه های مخاطب بدون در نظر گرفتن فاصله جغرافیایی بین آنها، در مکان های مختلف از راه دور در کنفرانس شرکت نمایند.

مزایا وبینار

وبینارها در واقع جایگزینی برای دوره‌های آموزش حضوری،  سمینارها و کارگاه‌های مختلف هستند که به صورت آنلاین برگزار می‌شوند. این نوع برگزاری مزایایی را به همراه دارد که در اینجا به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

          1.    هزینه کمتر

·       هزینه اجاره مکان برای برگزاری کلاس، و همچنین هزینه رفت و آمد کاربران از بین می رود.

         2.    راحت و کاربر پسند

·       ثبت نام شرکت در کلاس ها و وبینار های مجازی بسیار راحت است.

         3.    محدود نبودن تعداد کاربران

·       هر تعداد کاربران بدون محدودیت فضا می توانند در وبینار شرکت کنند در نتیجه افراد بیشتری می توانند از آن بهره مند شوند.

         4.    صرفه‌جویی در زمان

·       زمان رفت و آمد استاد و شرکت کنندگان از بین می رود.

         5.    سهولت دسترسی به رویدادها برای علاقه مندان بدون محدودیت مکانی

·       افراد بدون در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی می توانند در کلاس ها شرکت نمایند.

         6.    عدم نیاز به امکانات برگزاری رویداد مانند سالن، تجهیزات ، دیتا پروژکتور، پذیرایی و...

·       کلاس های آنلاین هزینه و دردسر فراهم کردن تجهیزات را کاهش می دهند.

         7.    تعامل با شرکت کنندگان در ارتباط دوطرفه شنیداری و دیداری

·       کاربران و اساتید می توانند به صورت صوتی و یا تصویری(از طریق وبکم) با یکدیگر در تعامل باشند.

         8.    امکان دسترسی به فایل ها و جزوات در لحظه

·       فایل ها و جزوات در لحظه در اختیار کاربران قرار می گیرد.

         9.    کسب درآمد از طریق برگزاری وبینار

·       کاربران برای شرکت در برخی وبینار ها بایستی مبلغی که توسط یا برگزارکننده تعیین شده را  پرداخت نمایند تا بتوانند در وبینار حضور یابند.

         10. امکان گفت و گو و پرسش و پاسخ آنلاین

·       چت و گفت و گو با استاد و دیگر کاربران را امکان پذیر می کند.

         11. امکان ضبط و دسترسی به ویدیو وبینار

·       برگزار کننده می تواند وبینار را ضبط کرده و در اختیار کاربران قرار دهد.

 

معایب استفاده از وبینار آنلاین:

اما مشکلات برگزاری وبینار های آنلاین چیست؟

 رویداد آنلاین، علاوه بر مزایایی که بیان کردیم، معایبی هم  می تواند داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد

         1.    تفاوت در میزان دسترسی

·       افرادی که از اینترنت پرسرعت برخوردار نیستند یا امکانات سخت‌افزاری مناسبی ندارند، ممکن است برای دسترسی به وبینار آنلاین با مشکل مواجه شوند. بنابراین در میزان دسترسی افراد به کلاس آنلاین تفاوت وجود دارد.

         2.    عدم امکان تعامل چهره به چهره

·       در وبینار آنلاین امکان تعامل با استاد و سایر همکلاسی‌ها به صورت مستقیم و چهره به چهره وجود ندارد. این ویژگی برای علاقه‌مندان به حضور در کلاس‌های فیزیکی چندان مناسب نیست.

         3.    شرکت نکردن دانش آموزان در وبینار به دلیل عدم آشنایی با مباحث فناوری اطلاعات

·       عده‌ای از فراگیران در وبینار آنلاین شرکت نمی‌کنند، آن‌ها تصور می‌کنند استفاده از این وبینار ‌ها تنها برای افرادی مناسب است که با مباحث فناوری اطلاعات و سیستم آموزش آنلاین آشنا هستند.

انواع وبینار با کاربردهای گوناگون :

         1.    آموزشی :

·       اگر در زمینه خاصی تخصص دارید و می خواهید آن را به دیگران آموزش دهید وبینار یکی از موثر ترین راه های انجام این کار می باشد. برای اجرا یک وبینار آموزشی بهتر است اسلایدر ها، مطالب، ویدیو ها و تصاویر مورد نیاز را از قبل آماده کنید تا بتوانید راحت تر با کاربران ارتباط برقرار کنید.

         2.    وبینار مخصوص ارائه یک محصول

·       زمانی که محصولی برای نمایش به افراد دارید، با برگزاری وبینار می توانید با ارائه توضیحاتی مفصل از جمله جزئیات هر محصول ، به سؤالات آنها پاسخ دهید و کاربران را جذب کرده و حتی آنها را به مشتری های واقعی تبدیل کنید.

         3.    آموزش کارمندان و جلسات تیمی

·       اجرای وبینارها یکی از ابزار مهم برای آموزش کارمندان و انجام جلسات تیمی می باشد . این مساله برای تجارت شما نیز بسیار سودمند است   زیرا افراد در هر نقطه از دنیا می توانند با هم در تعامل باشند و جلسات تیمی برگزار نمایند.

 

چگونه در وبینار شرکت کنیم؟

هنگام برگزاری وبینار لینکی در اختیار کاربران قرار می گیرد که با مراجعه به آن لینک می توانند دربستر یک پلتفرم حضور پیدا کنند؛ مدرس در این پلتفرم از طریق صدا و تصویر، نمایش فایل ارائه، ترسیم اشکال بر روی وایت برد، نمایش ویدیوهای مختلف آموزشی و به اشتراک گذاری صفحه نمایش یا دسکتاپ خود، مطالب را به صورت زنده  به شرکت‌کنندگان منتقل می‌کند و افراد حاضر در وبینار نیز، در صورت نیاز به توضیح بیشتر یا مطرح کردن سوالات خود از امکان ارسال پیام‌های متنی، صدا و تصویر استفاده می‌کنند.

تجهیزات و امکانات مورد نیاز وبینار

رایانه، لپ تاب، تلفن همراه، تبلت و … که دسترسی مناسبی به اینترنت، برای شرکت در وبینار یا کلاس های آنلاین  داشته باشد. یک میکروفون یا هدست مناسب هم برای پخش و دریافت بهتر صدا پیشنهاد می شود و اگر برگزار کننده وبینار هستید علاوه بر این موارد باید پلتفرم مناسب را انتخاب کنید و بستری برای ثبت نام کاربران مهیا سازید.

نحوه اجرای بهترین وبینار

         1.     موضوع، قالب و هدف مناسب را انتخاب کنید.

·       از زمانی که تصمیم به برگزاری وبینار می گیرید باید مشخص کنید که می خواهید راجب چه مسئله ای صحبت کنید و هدف از این صحبت ها و انتقال اطلاعات را مشخص کنید برای مثال هدف عده ای آموزش مبحث خاص و یا تبادل اطلاعات می باشد.

         2.     تیم مورد نظر را مشخص نمایید.

·       می توانید از شخصی (یا چند نفر) بخواهید که بعنوان تیم فنی وبینار شما را پشتیبانی نمایند   و یا ابرخی مطالب ارائه دهند.

         3.     مطالب را برنامه ریزی کنید.

·       مطالبی که باید ارائه شوند را به ترتیب اهمیت دسته بندی نمایید و محتوا متنی و تصویری کامل هر کدام را مشخص کرده و یادداشت نمایید؛ سعی کنید در ابتدا وبینار خلاصه ای از محتوا را بیان کنید.

اهداف وبینار

برخی کاربردها و اهداف به صورت کلی از این قرار است:

         1.    آموزش و آگاه سازی مخاطبان

         2.    نمایش ویژگی های متنوع محصول و خدمات جدید شرکت و فواید استفاده از آن ها

         3.    راهنمایی و آموزش مخاطبان با هدف چگونگی استفاده از محصول یا خدمت مورد نظر

 

آیا امکان تست وبینارها وجود دارد؟

اگر دوست دارید که وبینار و حضور در فضای آن را امتحان کنید و بیشتر با محیط آن آشنا شوید، می‌توانید از وبینارهای رایگان بهره ببرید. بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای در وبیناری که به علاقه و سلیقه‌تان نزدیک‌تر است ثبت نام کنید، در زمان اعلام شده، آنلاین شوید و با مراجعه به لینکی که به شما داده شده، تجربه‌ای را در زمینه شرکت در وبینار به دست آورید. سپس با خیال راحت در هر وبیناری که دوست دارید ثبت نام کنید.

 

جمع بندی

بدون شک برگزاری وبینار یا کلاس آنلاین و شرکت در این دوره‌های مجازی، تجربه‌ای خاص برای شما خواهد بود. نبود محدودیت زمانی و مکانی، هزینه‌های منصفانه و پایین‌تر نسبت به دوره‌های حضوری و امکان استفاده از وبینارهای رایگان برای آشنایی با فضای رویدادهای آنلاین، همه و همه آن قدر جذاب هستند که شما را متقاعد کنند تا یک بار هم که شده وبینار را امتحان کنید. با شرکت در وبینارها می‌توانید با کمترین هزینه مهارت‌های جدید بیاموزید و اطلاعات جدیدی را در زمینه‌های مختلف به دست آورید. 

 

نظرات
برای ثبت نظر وارد شوید /ورود

نسخه جدید نرم افزار اندروید آروند

با نصب اپلیکیشن آروند هدیه ۳ تا ۲۰ هزار تومانی دریافت کنید

  • نصب آسان
  • ابزار قدرتمند