ابر آروند

WebServerچیست؟

شاید برای شما هم این سوال به وجود آمده باشد که هنگامیکه یک وب سایت را در مرورگر خود باز می کنید، چه فرایندی طی می شود که محتوای آن نمایش داده شود

ابر آروند
WebServerچیست؟

وب سرور چیست؟چگونه کار می کند؟

شاید برای شما هم این سوال به وجود آمده باشد که هنگامیکه یک وب سایت را در مرورگر خود باز می کنید، چه فرایندی طی می شود که محتوای آن نمایش داده شود

ما در این مقاله قصد داریم که مهمترین بخش این فرایند که همان « وب سرور » است را برای شما توضیح دهیم

WebServerچیست؟

به زبان ساده، یک وب سرور وظیفه ی ذخیره سازی و ارسال محتوای یک وب سایت را به کلاینتی که آنرا درخواست کرده دارد. محتوای درخواست شده می تواند متن، عکس و فیلم و یا حتی اطلاعات یک اپلیکیشن باشد. رایج ترین نوع کلاینت نیز مرورگرها هستند. زمانی که سایت را بارگذاری می کنید یا روی لینک دانلود کلیک کرده و فایلی را دانلود می کنید، عملا مرورگر در حال ارسال درخواست شما به وب سرور آن وب سایت است.

وب سرور چیست و چگونه کار می کند؟

در پاسخ به web چیست بایستی گفت شبکه جهانی وب، که معمولاً با عنوان وب معروف است، یک سیستم اطلاعاتی است که در آن اسناد و منابع دیگر وب توسط  منابع یکسان شناسایی می شوند، که ممکن است با ابر متن پیوند برقرار شود و از طریق اینترنت قابل دسترسی باشد.

وب سرور می تواند به سخت افزار یا نرم افزار، یا هر دو آن ها که به همراه یک دیگر کار می کنند، گفته شود.

از جنبه سخت افزاری، وب سرور یک رایانه است که نرم افزار وب سرور و فایل های اجزای وب سایت را ذخیره می کند، به عنوان مثال اسناد HTML، تصاویر، استایل شیت های CSS و فایل های جاوا اسکریپت را می‌توان نام برد. این وب سرور به اینترنت متصل است و از تبادل اطلاعات با سایر دستگاه های متصل به وب پشتیبانی می کند.
 
وب سرور استاتیک و داینامیک

برای انتشار یک وب سایت، شما نیاز به یک وب سرور استاتیک (Static) یا داینامیک (Dynamic) دارید.

استاتیک web server چیست ؟

یک وب سرور استاتیک شامل یک کامپیوتر (سخت افزار) به همراه یک سرور HTTP (نرم افزار) است. که آن را “استاتیک” می نامیم زیرا سرور، فایل های میزبانی شده را “همان گونه که هست” به مرورگر شما ارسال می‌کند.

یک « هاست وب سرور پویا یا داینامیک »، شامل یک وب سرور استاتیک، به علاوه ی یک نرم افزار اضافی، (اغلب یک سرور برنامه و یک پایگاه داده) است. که آن را “پویا” می نامیم، زیرا سرور برنامه، فایل های میزبانی شده را قبل از فرستادن آن ها به مرورگر شما، از طریق سرور HTTP به روز می کند.

به عنوان مثال، برای تولید صفحات وب نهایی که در مرورگر مشاهده می کنید، سرور برنامه ممکن است قالب HTML را با محتویات یک پایگاه داده، پر کند. سایت هایی مانند MDN یا ویکی پدیا دارای هزاران صفحه وب هستند اما این صفحات، اسناد HTML واقعی نیستند، بلکه فقط چند قالب HTML و یک پایگاه داده غول پیکر هستند. این موضوع  باعث آسان تر شدن و سریع تر شدن نگهداری و  ارائه محتوا می شود.

همانطور که گفته شد، برای دریافت یک صفحه وب، مرورگر شما، درخواستی را به وب سایت سرور می فرستد، که در فضای ذخیره سازی اش، اقدام به جستجوی فایل درخواست شده می کند. هنگام پیدا کردن فایل، سرور آن را می خواند، به شکل مورد نیاز پردازش می کند و به مرورگر می فرستد. بیایید این مراحل را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

نواع وب سرورها

اصولأ چهار نوع وب سرور وجود دارد Apache، IIS، NginX و LiteSpeed.

1)وب سرور Apache

 یکی از معروف‌ترین وب سرورهایی است که توسط تشکیلات نرم‌افزاری Apache توسعه داده شده است. Apache که یک نرم‌افزار منبع باز است تقریبأ از تمام سیستم‌های عامل مثل linux، Windows، Unix FreeBSD، Mac OS X و غیره پشتیبانی می‌کند.

2)وب سرور IIS

IIS محصول مایکروسافت است و سروری است که تمام ویژگی‌های Apache را عرضه می‌کند. از آنجاییکه این سرور یک منبع باز نیست اضافه کردن مدول‌های شخصی و همچنین اصلاح آن کمی دشوار است. این سرور از تمام پلتفرم‌هایی که در سیستم عامل ویندوز راه‌اندازی می‌شوند پشتیبانی می‌کند.

3)وب سرور Nginx

Nginx پس از Apache یک وب سرور منبع باز است. این سرور از پروکسی سرور IMAP/POP3 تشکیل شده است. ویژگی‌های قابل توجهی که Nginx ارائه می‌دهد عبارتند از عملکرد بالا، پایداری، پیکره‌بندی ساده و کاربرد منابع کم.

4)وب سرورLiteSpeed

Litespeed یک جایگزین برای Apache با عملکرد بالا است و چهارمین وب سرور محبوب در اینترنت و یک وب سرور تجاری می‌باشد. وقتی وب سرورتان را به LiteSpeed ارتقا می‌دهید بهبود عملکرد زیاد را با هزینه عملیاتی کم تجربه خواهید کرد. این سرور با ویژگی‌های رایج Apache مثل .htaccess، mode_rewrite و mod_security سازگاری دارد

 

نظرات
برای ثبت نظر وارد شوید /ورود

نسخه جدید نرم افزار اندروید آروند

با نصب اپلیکیشن آروند هدیه ۳ تا ۲۰ هزار تومانی دریافت کنید

  • نصب آسان
  • ابزار قدرتمند